Glasyrer och Leror

Här kommer jag snart ha alla mina olika färgval samlade. Det kommer att ta ett tag att lägga upp men jag fyller på så snart jag fotat. 

Det blir en hel del olika kombinationer av, låt säga 8 leror och ett 10-15-tal olika glasyrer. De flesta koppar, skålar och tallrikar går att göra med alla dessa olika leror och glasyrer. Vissa undantag finns dock. Men saknar du ett glasyrval på någon produkt så har jag nog bara missat att lägga upp det. Då hojtar du till så lägger jag upp det valet på produkten om det är möjligt.

Som med all keramik och i högsta grad den småskaliga produktionen så kan glasyrerna skilja sig lite från bränning till bränning. Även i samma ugn kan det förekomma skiftningar. Jag ser det som naturligt och hoppas att du också är öppen för att det inte blir exakt lika varje gång.

TIPS! Högerklicka på bilden (om du sitter vid dator) och välj att öppna bilden i ett nytt fönster. Då kan du lätt zooma in för att se detaljer.


Vit Sand

Vit Sand är en vit blank glasyr på en lera som jag kallar Sand. Det blir en skön kontrast mellan den råa lite ruffa oglaserade leran och den blanka släta glasyren.

Bortsett från koppar och muggar är alltid utsidan oglaserad. Allt man sätter läppen mot tycker jag ska ha en jämn slät yta. Därför glaserar jag halva kopparnas utsida.

Tål diskmaskin, ugn och mikro.

Ett tips är att behandla den oglaserade utsidan med paraffinolja lite då och då. Fett på den oglaserade ytan kan ge fläckar men behandlar du hela ytan med oljan blir det en jämn och fin yta igen.


Vit Reko

Här glaserar jag alltid både in och utsida med en vit blank glasyr. Leran är mörk så att drejränderna kommer fram fint. Dessutom finns lite småprickar i leran som kommer igenom glasyren.

Leran som jag blandar själv av allt spill kallar jag Reko.  Det är en mix av verkstans alla olika leror med olika naturliga färger och strukturer. När jag glaserar den med vit glasyr ser man sällan någon skillnad på de olika blandningarna av leran.

Tål diskmaskin, ugn och mikro.


Vit

Det här är min vitaste vita glasyr. En neutral vit skulle jag säga. Den går varken åt det varma eller kalla hållet.
Där glasyren lägger sig tunnare, tex. vid kanten och vid drejränderna, kommer lerans egen beigea nyans igenom något. 


Rustikvit eller Vit?

Skillnaden på Rustikvit och Vit är leran.
Rustikvit har en mörk lera som kommer igenom glasyren där glasyren lägger sig tunnare,
vid kanter och drejränder.
Den Vita har ljus lera och får mindre kontrast vid kanter och drejränder.



Vit Frost

En vit glasyr åt det grå hållet. Den bruna leran kommer fram fint vid kanter och drejränder.
Här syns ofta märken efter att glasyren runnit eller där jag hållt tången när jag doppade ner i glasyrbadet. Jag gillar
små ledtrådar som visar hur föremålet är tillverkat.


Svart Jord

Det här är en riktigt grov lera. Utsidan håller jag oglaserad så att den råa ruffa känslan behålls. Insidan glaserar jag vit och där glasyren lägger sig tunnare kommer lerans egna färg fram genom glasyren.

Eftersom leran är så pass grov gör jag inga koppar i den här färgen. Det skulle bli fasligt knottrigt och vasst att lägga läppen mot koppens kant.


Koster

Den här glasyren lever sitt eget liv och kan bli lite olika beroende på hur tjock glasyren är. Där den lägger sig tunnare som på kanten och vid drejränder blir den nästan svart. Den blir ljusare och åt det mer himmelsblå hållet där glasyren är tjockare. Och där emellan blir glasyren blå som Kosterhavet!


Ockragul

En mild och dov nyans som har klassiska vibbar. En sån där kulör som har använts i Sverige i många hundra år.


Alaska

Den grå naturligt matta leran tillsammans med den vita, lite isiga glasyren på insidan får mig att tänka på Alaska. Guldgrävarnas mecka. Där naturen bjuder på det allra ädlaste metaller man kan hitta i jorden, guldet.
Jag penselmålar en bred guldkant. Eftersom det är äkta guld på kanten trivs det inte i mikro eller i diskmaskin. Diskmaskinen är okej några gånger, men inte för ofta.

Penselguldet innehåller 12% rent guld i sin flytande form i flaskan. När det bränns fast på koppen i 800 grader försvinner lösningsmedlen och kvar blir det rena guldet.


Grå Reko

Reko kallar jag leran som jag blandar själv av allt spill i min verkstad. När jag glaserar med den här grå glasyren kommer lerans svarta prickar fram fint.

Beroende på lerans sammansättning kan nyansen variera något. Inga stora skiftningar, det anas bara. Det gör din dukning levande och berättar på ett fint sätt att det är ett hantverk ut i fingerspetsarna. 

Blank Sand

Blank Sand är en blank glasyr på en lera som jag kallar Sand. 

Tål diskmaskin, ugn och mikro.


Gute

Den sidenmatta glasyren Gute är en riktigt härlig glasyr som även den lever sitt eget liv i ugnen.
Många parametrar avgör hur resultatet blir. Ibland livligare med många effekter och ibland en mer jämn yta.

Jag låter halva koppens utsida vara oglaserad. Det ger en spännande kontrast både taktilt och visuellt. Den råa oglaserade ytan
är slät men ändå mycket strävare än det som är glaserat.

Eftersom glasyren är sidenmatt får man vara lite försiktig med skedar av metall. Det kan bli grå märken av skedens metall. Förebygg detta genom att använda glansmedel när du diskar den i maskin.

Tål diskmaskin och mikro.


Linne

Det här är en glasyr som är melerad. Den skiftar i olika grå nyanser. Jag glaserar på Rekoleran som är grå-brun och jag låter utsidan vara oglaserad. Det blir en väldigt fin brytning mellan den råa oglaserade matta ytan och den grå blanka insidan.

Tål diskmaskin och mikro.





VisaMasterCardSwishKlarna